maandag 11 juni 2012

Dag 18 Yosemite

Vandaag iets eerder opgestaan. We willen de Vernal Fall Footbridge trail lopen vandaag. Dit is een wandeling van ongeveer 3 km. De afstanden van de trails lijken steeds weinig, maar door het stijgen, dalen over oneven paden met soms klauterpartijen ben je veel langer omderweg dan als je in Nederland door het bos wandelt. Dit pad is volledig geasfalteerd en zal dus niet moeilijk zijn.

Helaas, de werkelijkheid is anders. Moeilijk is hij niet, maar wel zwaar. Hij gaat bijna continu stijl omhoog, je voelt je kuitspieren verzuren. Regelmatig kort gestopt om de spieren rust te gunnen. Na 1,5 km stonden we op de brug met in de verte de Vernal Fall (waterval). Daar besluiten we toch verder te gaan naar de top van de waterval. Dit doe je via de Mist trail. In het begin klim je rustig, maar daarna kom je bij een stenen trap die helemaal naar boven voert. Je snapt ook meteen waarom het de Mist trail heet. Je krijgt regelmatig watermist/dampen over je heen. Het pad wordt ook steeds gladder. Niet echt een pad waar ik weer naar beneden zou willen gaan. Gelukkig wist ik al dat je ook via de John Muir trail terug kunt lopen. Die is een stuk langer, maar minder eng.

Bijna boven...

Vlakbij de waterval op een rotsblok even zitten relaxen voordat we het laatste stukje klimmen. Wat een uitzicht en wat een geweld. Het geluid van het neerstortende water is oorverdovend. Bovenaan staan hekken om te voorkomen dat je per ongeluk te dichtbij komt, uitglijdt en meegesleurd wordt. Helaas is er vorig jaar volgens mij iemand zo stom geweest in Yosemite om over het hek te klimmen, die heeft het niet overleefd. Ik weet niet of dat bij deze waterval was. Maar je ziet verderop alweer mensen halsbrekende toeren uithalen voor de ultieme foto.

Gehaald!

Na de Vernall Fall zijn we via de John Muir trail terug gelopen. Dit was zeker 5 km terug naar de vallei. Vanaf deze trail kon je ook de Nevada Falls zien, hier naartoe lopen zou nog een heftige klim zijn dus die hebben we maar overgeslagen. Het eerste gedeelte van de John Muir trail was weer stevig klimmen en daarna alleen nog maar naar beneden, wat trouwens ook best pittig is. Je moet jezelf constant afremmen en het pad is alles behalve vlak. Hier liepen we regelmatig hele stukken alleen. Alhoewel je hier volgens mij minder kans hebt om een beer tegen te komen, praat ik toch regelmatig hard om eventuele ontmoetingen te voorkomen. Je wilt een beer laten weten dat je eraan komt en vooral niet laten schrikken. Na een pittig stuk lopen zijn we weer bij de brug. Hier vandaan is het 1,5 km naar de shuttle bus, stijl naar beneden. Het is inmiddels een stuk warmer en je ziet mensen die naar boven gaan het erg moeilijk hebben. We zijn in totaal meer dan 300 omhoog gegaan.

Nevada Falls

Ok, niet helemaal alleen op John Muir trail

Ruim 3,5 uur nadat we begonnen zijn, stappen we weer in de shuttle bus. Met pijnlijke benen, maar met een heel happy gevoel. Gisteren had ik niet gedacht dat het nog zou lukken een flinke trail te lopen in Yosemite. En gedeeltelijk zonder massa's toeristen. Een verademing.

Terug bij de camper uitgebreid gelunched en heerlijk gerelaxed. 's Avonds wat in Curry Village gegeten, wat opgeruimd en natuurlijk een heerlijk vuurtje gemaakt. Vanavond is de laatste avond in Yosemite. Morgen gaan we naar onze laatste stop met de camper vlakbij San Francisco. Hopelijk komen we onderweg een eettentje met internet tegen. Hier is gratis internet ver te zoeken of we kijken niet goed. Maar we hebben ook geen zin om veel tijd te besteden aan een zoektocht naar internet. Vakantie eerst, blog later ;).

Half Dome

Hertje bij Curry Village, hoezo gewend aan mensen

1. Leuk weer even bij te lezen, bij jullie verslag krijg ik weer een iets ander beeld van Yosemity, ons beeld is alleen maar druk, druk!
    Spannend een beer rond de camping! Veel plezier in SF.