dinsdag 12 juni 2012

Dag 19 Yosemite - Half Moon Bay

Weer heerlijk geslapen, we slapen toch beter in de camper middenin een Nationaal Park dan in een hotel met airco. Helaas ben ik al de hele vakantie neusverkouden en werd vanochtend wakker met keelpijn. Fikkie gisteravond was een uitdaging, slecht hout, maar ik ben niet voor een gat te vangen, fikken zal het! Een paar extra aanmaakblokjes deed wonderen. Cyriel moest een aantal keer naar de rivier lopen om hem weer uit te krijgen ;).

Laatste foto Yosemite Valley

Vandaag willen we voordat we Yosemite verlaten nog de Giant Sequoia's zien. Hiervoor moeten we een ruim een uur door Yosemite kronkelen. De wegen zijn niet alleen een en al bocht, ze kantelen ook. Net een achtbaan. We parkeren bij Wawona Hotel en nemen de shuttle bus naar het stuk bos met de bomen. Er zijn mooiere wandelingen, maar daar hebben we de tijd niet voor. En om eerlijk te zijn, de energie ook niet meer. Je wilt niet weten hoe onze kuiten voelen na gisteren. We zijn via de Grizzly Giant Tree naar de California Tunnel Tree gelopen. De bomen zijn gigantisch, het is niet vast te leggen op een foto. Onderweg zie je ook een paar omgevallen bomen, dan zie je pas goed hoe dik ze zijn. Omvallen is trouwens de enige manier waarop deze giganten dood kunnen gaan. Ze kunnen tegen vuur, sterker nog, dat hebbem ze nodig om te groeien, anders ontnemen andere bomen het benodigde licht. Zo, weer een lesje uit het grote Trotter boek ;).

California Tunnel Tree

Na dit bezoekje hebben we nog 4,5 uur rijden voor de boeg. Je ziet het landschap langzaam veranderen van bergachtig met bossen naar goudgele heuvels met af en toe bosjes bomen. Net Teletubbieland, maar dan geel in plaats van groen. Dat gele gras zou ook dor gras kunnen zijn, California kampt al jaren met droogte. Het is hier ook best warm, zo rond de 33 graden. Net als gisteren trouwens. Tot nu toe bijna continu mooi weer gehad, alleen heel klein beetje regen en harde wind in Capitol Reef, wat kou op weg naar Yosemite en hitte (38 graden) in Zion. Zelfs in Las Vegas zijn we de dans ontsprongen, daar was het tussen de 32 en 35 graden, koel voor deze tijd in het jaar.

Gedeelte van deze tekst heb ik trouwens geschreven terwijl we op de snelweg reden richting San Francisco. Er kunnen wat typefouten inzitten, want je kunt merken dat California failliet is. De snelwegen zijn echt slecht, het lijkt soms de weg naar Bodie wel. Onderweg eindelijk dag 15 t/m 18 kunnen plaatsen geparkeerd naast een McDonald's, daar is altijd gratis WIFI. De omgeving wordt steeds minder mooi, veel bedrijventerreinen en wat industrie. De tijd van scenic byway's zijn voorbij, snif.

We verblijven vannacht op een campground in Half Moon Bay State Park, zonder hook-up, maar wel bij de oceaan, leek me leuk. Nou, dat hebben we geweten. Om bij Half Moon Bay te komen moet je een enorm lange brug over waar veel wind stond. Niet bepaald een pretje met een RV, ik zat met samengeknepen billen naast Cyriel. Ik wist zeker dat we eraf geblazen zouden worden. Maar ook dat hebben we weer gered :). Heel apart, in de bergen met afgronden naast me frons ik hoogstens een keer, maar met dit soort bruggen vlak boven een ruige zee.... slik...

Al vanaf vanaf de brug zag je wolken hangen boven de heuvels en ja hoor, San Francisco maakt zijn reputatie waar. We rijden van een zonnig 25+ zo een donker, winderig, koud en mistig gebied binnen. De plek was echt top, we stonden weer aardig vrij en op loopafstand van de oceaan. Maar het was KOUD en NAT. Bij elke windvlaag kreeg je een fijne mist over je heen, wordt je heerlijk klam van. Eerst alvast zoveel mogelijk ingepakt zolang het nog een beetje licht is. Daarna wat gegeten en het vuur flink opgestookt voor een beetje warmte. Al die arme zielen met tentjes zag je helemaal ineengedoken bij hun vuurtje zitten. Vroeg naar bed gegaan, morgen vroeg op om de camper in te leveren. 's Nachts begon het zelfs te regenen.