donderdag 14 juni 2012

Dag 21 San Francisco

Na een onrustig nachtje vroeg opgestaan. Toeteren kunnen ze hier als de beste en Grant Street is blijkbaar favoriet bij skateboarders, tot diep in de nacht. Op zich niet zo erg, maar het bed is kleiner dan ons eigen 1.40 bed en dat terwijl we in de camper een queen size bed hadden. Beetje duwen en porren dus om je draai te kunnen vinden.

Ontbijten kun je overal in de straat. Daarna na Powell Street gelopen om eindelijk op de beroemde cable car te stappen. Er is nog net plek voor 2, we hangen bijna vooraan aan de buitenkant. Ontzettend leuk om te doen. En ja Eelco, ik heb aan je gedacht ;).

Bij het eindpunt zat ook meteen de fietsverhuurder, Blazin Saddles. We willen vandaag over de Golden Gate Bridge fietsen. De helmen slaan we over, wat ze minder gek vonden toen ze erachter kwamen dat we uit Nederland komen. Jullie hebben genoeg ervaring was de conclusie. Toch verplicht klein stukje fietsen om te laten zien dat je het kunt en hoppa, daar ga je. Ik had dankzij een tip op het AA-forum (onmisbaar als je zo'n reis plant) via Groupon 50% korting en dit al betaald.

We hadden wederom geluk, het was voor San Francisco een super heldere dag. Je kon de brug van veraf zien, deze is vaak ik mist gehuld. Het eerste stukje naar de brug toe was soms best pittig omhoog peddelen, maar de brug zelf was redelijk vlak en het aantal te ontwijken voetgangers viel mee op 1 buslading Aziaten na. Die kom je trouwens echt overal tegen en bestaat meestal uit een ondoordringbare muur van mensen. Soms heb je extra pech en smelten er een paar busladingen samen, dan kun je het echt shaken.

Over de brug fietsen valt wat ons betreft in de categorie: moet je doen! Dankzij het heldere weer mooi uitzicht over San Francisco en Alcatraz en gewoon een super idee dat je over 's werelds meest beroemde brug fietst. Echt ontzettend leuke ervaring, had ik niet zo verwacht.
Aan de overkant bij het plaatsje Sausalito wat gegeten en met de ferry terug gegaan. Je kunt nog verder fietsen, maar we hadden meer zin om tijd in de stad door te brengen dan over een eiland te fietsen. Komt bij dat je dan ook langer op de ferry zit en ik heb echt de pest aan varen op zee. Ik wordt snel zeeziek. Er staat hier best veel wind, ik moest halverwege een paar keer goed slikken. Schommel schommel.

Alcatraz

De ferry vaart langs Alcatraz en meert aan bij Fisherman's Warf, vlakbij Pier 39. Daar zit een kolonie Californische zeeleeuwen. Dit moet je gezien hebben. Met achter je de verschrikkelijk toeristische Pier 39 sta je naar die koddige beesten te kijken. Lijkt soms net of ze aan het poseren zijn, anderen liggen volledig voor pampus op de vlonders. Daarna over Fisherman's Warf terug gefietst naar het verhuurstation. Fisherman's Warf is mega toeristisch en ademt wat ons betreft nul komma nul sfeer uit. Blij dat we daar gisteravond niet naar toe zijn gegaan, maar gewoon in een tent zijn gaan eten waar ook locals komen.

Vanaf Blazing Saddles omhoog gelopen naar Lombard Street, deze beroemde straat gaat een stukje zigzaggend naar beneden. Jammer dat we geen auto hebben, anders waren we er zeker vanaf gegaan. Bij Lombart Street weer de cable car gepakt, het blijft gewoon te leuk om te doen. Heuvel op en heuvel af. Wheeeee.... We hadden weer staanplaatsen. Deze keer tot het eind/startpunt gebleven. Daar draaien ze de tram ook. Hier is het echt mega druk, enorme rij mensen om op de tram te stappen. We hebben het goed aangepakt om het vandaag in omgekeerde volgorde te doen.

Lombard Street

Terug in het hotel alvast online ingechecked. Vanochtend al een shuttle bus voor morgen geregeld. We worden om 5 uur 's morgen opgepikt, 10 minuten ervoor moeten we al klaarstaan. Slik. Het besef dat de vakantie nu echt bijna afgelopen is begint te komen. We hebben tot nu toe het onderwerp zorgvuldig gemeden. Maar het wordt tijd om dingen te regelen, koffers te pakken en te wegen. We gaan het redden om onder de 23 kg te blijven, maar we moeten wat schuiven en dingetjes zoals douchegel achterlaten. In een rugtas zit een enorme Disney pop, genaamd Jasmine. Een collega heeft een dochter met dezelfde naam en vroeg of we misschien deze pop mee willen nemen, als het lukt natuurlijk. En ja hoor, ze past in de rugtas van Cyriel. Zonder doos welliswaar, maar je kunt niet alles hebben. Ben benieuwd wat de douane daarvan denkt :).

's Avonds als afscheid gezellig uit eten geweest. Leuk restaurantje gevonden, Daily Grill. Fantastische meatloaf en kip gegeten. Op weg naar het hotel kwamen we een bandje tegen die op straat aan het spelen was. De drummer hadden we al eerder gezien. Die stond gistermiddagop emmers te drummen, zo ontzettend goed dat we eerst dachten dat er een drumband bezig was. Cd'tje van ze gekocht. Is een zelf gebrand ding, dus ben benieuwd wat erop staat en of er uberhaupt iets op staat.

Koffers gepakt en boarding passen liggen klaar. Morgen is het zover, deze super vakantie is voorbij. San Francisco heeft op de valreep onze hart gestolen.

1. Ik heb genoten van jullie blog. Jammer dat het er weer op zit. Wij gaan over 2,5 week met een camper dus hebben veel tips overgenomen (oa tanken in Bischop).

Bedankt!
    En een goede reis naar huis.

groetjes, Inkie (AA forum)