dinsdag 5 juni 2012

Dag 12 Zion

Vandaag was de planning om bijtijds op te staan om de Narrows te lopen en dan 's middags de Middle en Upper Emeraldpools te bekijken. Helaas werd Ik met migraine wakker en hebben we de ochtend in alle rust doorgebracht. Cyriel met een stoel in het water en ik op bed met berg pillen. Rond een uurtje of 11 was ik weer redelijk opgeknapt. Cyriel heeft een heerlijke lunch gemaakt met roerei waarna ik me goed genoeg voelde om een poging te doen om de Narrows te lopen. Het is vandaag een stuk koeler, maar 32 graden....

Op naar de shuttle bus. Zion is het grootste gedeelte van het jaar gesloten voor verkeer en moet je alles via een shuttle bus doen. Ze rijden zeer regelmatig en tot laat in de avond. Ze rijden alleen wel erg langzaam en we moeten er pas bij de laatste halte eruit. Dus rustig achterover zitten en genieten maar.

Om bij de Narrows te komen moet je eerst de volledige Riverside walk uitlopen. Dit is een geplaveid pad langs de Virgin River. We hadden onze speciale Narrows outfit al aan: speciale waterdichte sokken, stevige waterschoenen, houten stokken, een drybag in 1 van de rugtassen en een waterdicht doosje voor de camera. Aan het eind van het wandelpad is een stenen trap naar beneden met een bord hoe je flashfloods kunt herkennen en wat je moet doen als er 1 komt en hoppa, je staat in het water.

De hele Narrows volg je feitelijk de rivier. Het grootste gedeelte loop je door het water en gedeelte kun je in bochten over een stukje land lopen dat meestal ook uit rotsen bestaat. Het is erg vermoeiend lopen. Je loopt tegen de stroom in over keien en rotsblokken in water van ongeveer 14/15 graden. Al snel aan het begin wordt het een stuk erg diep, bij mij kwam het tot mijn heupen. KOUD! Het is fantastisch zo tussen de hoge rotswanden te lopen. Na ongeveer 2 uur klauteren en waden kwamen we bij het kruispunt wat voor ons het teken was om om te keren. Voor mij was het ook genoeg zo, ik had geen puf meer om nog een stukje de Wallstreet in te lopen. Mijn hoofdpijn begon weer terug te komen en we moesten nog dezelfde weg terug. Gelukkig gaat dat sneller en 3,5 uur nadat we de eerste stappen in de Virgin River hadden gezet klommen we moe en koud, maar voldaan er weer uit. De schoenen en waterdichte sokken knelden inmiddels onze volledige bloedtoevoer af leek het. Maar we moesten nog de volledige Riverside walk teruglopen a 2 kilometer. Lekker soppend sloften we terug om weer 40 minuten in de shuttle bus te zitten.

Terug bij de camper meteen alles uitgedaan en voeten gewassen. Die speciale sokken stonken verschrikkelijk, al toen we ze gisteren ophaalden. Fijne bijkomstigheid van een camper, je hebt je douche bij je :). Meteen de spullen teruggebracht en lekker uit eten geweest. Doordat we pas zo laat konden beginnen is er niets meer gekomen van de Emerald pools. Morgen gaan we naar Las Vegas wat nog best een stuk rijden is. Ik had erg uitgekeken naar dit park, maar helaas niet kunnen doen wat ik graag had gewild. Overal moet je keuzes maken, maar dat we maar zo weinig hebben kunnen zien van dit park door de warmte en hoofdpijn is echt jammer. Meteen goede reden om terug te keren, want dat is het zeker waard!

Fantastische plek weer

Helaas geen barbeque of fikkie stoken voor ons. Door de enorme droogte in Zion is vuur ten strengste verboden, het enige wat mag is een gas bbq. Door het ontbreken van de maan hebben we eindelijk een pikzwarte nacht met heeeeel veeeel sterren.....ook vallende. Dus we mogen een wens doen. Dat belooft wat voor Las Vegas, maar "What happens in Vegas, stays in Vegas......"

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten