donderdag 31 mei 2012

Dag 7 Arches - Moab

We hadden de wekker om iets voor zessen gezet om de zonsopgang te zien. Hiervoor hoefden we eigenlijk niet ons bed uit, hij kwam recht tegenover ons achterraam op waar we slapen. Heel gaaf gezicht. Ik ben er wel uitgegaan om buiten ervan te genieten. Was schitterend. Vervolgens heb ik Cyriel zo gek gekregen om in alle vroegte een korte trail van ongeveer een uur te lopen naar Broken Arch. Deze startte vlakbij onze plek. Dus al voor 7 uur waren we op pad. Heel speciaal om zo in alle vroegte door de natuur te lopen. Alleen was ik er in het begin ervan overtuigd dat er slangen op de loer lagen, dus Cyriel mocht geen stap zetten zonder alle bosjes af te speuren. Alleen konijnen en hagedissen gezien, dus ik kreeg al snel het sein all clear. Wel bleven we opletten, het is natuurlijk wel de vrije natuur en die is hier iets wilder dan in Nederland.

Zonsopgang Devil's Garden

Broken Arch

Om 9 uur moesten we ons melden voor de Fiery Furnace hike. Deze mag je allern lopen met een permit en onder begeleiding van een ranger. Gelukkig had ik deze al een tijd terug via internet besteld, want alle groepen zaten vol tot zaterdag. De permits hadden we gisteren al bij de Visitor Center afgehaald. Met zo'n 25 man gingen we op pad, we waren de enige Europeanen.

Het is een wandeling van 3 uur, wel stopt de ranger af en toe voor een praatje. De wandeling gaat door een soort doolhof van rotswanden. Dit vergt veel klim- en kluiterwerk met een paar hele pittige stukken. Voor mij waren de meeste afdalingen en klimpartijen extra lastig omdat ik niet bepaald lange benen heb. Cyriel heeft mij regelmatig moeten helpen en ik ben ook vaak zittend naar beneden gegaan, ik wou geen gezwikte enkel riskeren. Als je niet zelf lopend verder kunt, is er een reddingsactie van 5-6 uur met 8 man nodig. Er kunnen geen helicopters bij en mobieltjes en zelfs gps werkt daar niet door de hoge rotswanden.

We werden tijdens de wandeling aangesproken door een ouder stel, waar we woonden in The Netherlands. Amersfoort? WOW, amazing. Daar woont hun dochter ook. It's a small world.

We moesten ook door een paar smalle kloven waarbij je jezelf langs de rotwanden moest voortbewegen. Je had 2 opties, tegen elke wand 1 hand en 1 voet plaatsen, of de makkelijkere versie, met je rug tegen de ene wand en je voeten tegen de andere. Dat op zich ging wel, maar jezelf in die positie krijgen en daarna weer op de grond komen was een uitdaging. Je moest ook een aantal keren flink springen over diepe spleten en langs afgronden lopen. Als je hoogtevrees hebt of moeite hebt met klauteren, moet je het niet doen.

De Fiery Furnace had voor ons een speciale lading. Het heeft er een tijdje sterk op geleken dat mijn colitis aanval niet over zou zijn voor deze vakantie. En vervolgens was het de vraag of Cyriel door het plaatsen van de pacemaker wel in staat zou zijn om deze wandeling te doen. Eigenlijk waren we tot een paar weken geleden ervan uitgegaan dat we deze hike moesten laten schieten, terwijl we hem erg graag wilden doen. Dat hij vervolgens door kon gaan en ook nog zonder problemen is verlopen, was een heftige knuffel en high five aan het eind waard :).

Dit is de een van de weinige foto's die het vandaag gered heeft.

Na de hike voor het eerst bij Danny's gegeten, een keten die voornamelijk ontbijt serveert, 24 uur per dag. Stelletje mafketels hier. Ze hebben ook andere maaltijden. Ook hier rol je weer tonnetje vol naar buiten. Daarna naar onze campground gegaan, Canyonlands RV. Lange rijen met campers, niet echt ons ding. De plek die we eerst toebedeeld kregen beviel ons helemaal niet. Gelukkig konden we tegen een kleine meerprijs op een ruimere plek ver van de weg staan. De weg waaraan hij ligt is best druk. Het zwembad ligt ook pal aan de weg, heel apart, maar hij is er niet minder verfrissend om.

's Avonds voor de verandering uit eten geweest, was life muziek van een folk trio buiten. Was erg gezellig. We hebben voorgerecht en toetje gedeeld, maar toch was het weer veel te veel. Ik pas straks niet meer in het vliegtuig ben ik bang.

Terug bij de camper wilden we de foto's van vandaag overzetten, toen we iets wilden herstellen besloot Apple dat dat een goed moment was om ongevraagd foto's direct van het fototoestel te verwijderen. Consternatie allom. Het waren precies de foto's van de Fiery Furnace. Ik in tranen en Cyriel gelukkig de kalmheid zelve. We hebben het geheugenkaartje apart opgeborgen en Cyriel gaat thuis proberen of hij ze terug kan halen. Ik hoop het echt, waren erg leuke foto's van de hike. Maar gelukkig hebben we de herinnering nog. Maar had jullie graag laten zien hoe we stoer door die rotsspleten aan het klauteren waren, nu gelooft niemand ons natuurlijk.

Om het feest extra groot te maken vertoont mijn creditcard kuren. Transacties worden regelmatig afgebroken, maar hij is niet geblokkeerd. Waarschijnlijk is hij beschadigd, niet zichtbaar in ieder geval. Dus Cyriel moet me regelmatig redden bij een kassa met zijn creditcard.

*edit* Het is gelukt! Op 3 foto's na hebben we alle foto's van de Fiery Furnace en ervoor terug.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten