vrijdag 1 juni 2012

Dag 8 Moab - Capitol Reef

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken zodat we op tijd zijn om een plekje te bemachtigen op Fruita campground in Capitol Reef National Park. Hier sta je midden in het park tussen de fruitbomen. Het is een first come-first serve camping met weinig voorzieningen.

Gisteren paar leuke cd's gekocht, waaronder van dat folk trio dat gisteren bij het restaurant optrad. Je hebt weinig tot geen radiobereik en je bent een keer uitgekletst met elkaar ;). Mooie uitspraak van Cyriel vandaag toen we al bijna een uur reden: "Ooh, gaan we vandaag naar Capitol Reef?". Gelukkig weet een van ons beide nog wat we aan het doen zijn haha. Zal wel het gevolg zijn van de korte nacht, vooral Cyriel kon niet slapen door de warmte. Airco aanzetten even overwogen, maar dat maakt zo'n herrie.

Onderweg getwijfeld of we zouden stoppen bij Goblin Valley State Park. Maar we willen erg graag op Fruita staan. Als die vol is kunnen we wel op een commerciele camping terecht. Maar we zijn inmiddels tot de conclusie gekomen dat we dat soort campings eigenlijk niets vinden. Soms even lekker als onderbreking door een zwembad of om kleding te wassen, maar echt voor ons plezier staan we er niet.

We rijden op weg naar Capitol Reef echt door de woestijn. Zandstormen, irritante vliegjes en geen enkel bereik. En lange, hele stille wegen. En dan kom je bij een groene vallei midden tussen de droge rotsen. Dit moet een fantastisch gezicht zijn geweest voor de eerste pioneers die door dit gebied trokken op zoek naar een plek om te vestigen.

Totale leegte onderweg

Gelukkig, er is nog plek op Fruita. Niet veel meer, het merendeel is bezet. Maar we zijn vroeg genoeg om nog te kunnen kiezen. Gave plek vlakbij het water gevonden (nr. 10), we hebben weer vrij uitzicht. We zien het water niet, maar horen hem lekker ruisen.

Bij aankomst meteen gelunched en wat historische gebouwtjes van de pioniers bekeken. Daarna lekker aan het water gaan zitten en een tukje gedaan. Dat vroege opstaan hakt er toch best in.

's Middags twee wandelingen gedaan, de Fremont River en de Hickman bridge. De eerste was erg mooi, je loopt eerst langs de fruitbomen en de rivier waarna je steeds verder omhoog gaat, nog steeds de rivier en groene dal volgend. Soms op best smalle paadjes langs stijle rotswanden. Geen hoogtevrees hebben dus, de tweede was vooral veel klauteren, maar niet heel spectaculair. Aan het eind van die wandeling kwamen steeds dreigender wolken dichterbij. In de loop van de avond wat regen, gerommel in de verte en fikse wind gehad. Toch gelukt de bbq aan te steken. We hebben kolen waarin aanmaakvloeistof zit of iets dergelijks. Het brand gegarandeerd, fantastisch spul.

Uitzicht vanaf Fremont River trail, de camping ligt in de verte.

Een kampvuurtje wil niet echt lukken met die wind, maar zijn toch te moe eigenlijk. Morgen op weg naar Bryce. volgens de host op de camping gaan we een mooie route rijden en mogelijk zelfs sneeuw zien. Ben benieuwd.

* Bij aankomst in Bryce deze post kunnen plaatsen, er is snel internet in de lobby van Ruby's Inn. *