zondag 3 juni 2012

Dag 10 Bryce Canyon

Cyriel had afgelopen nacht moeite met inslapen en ik werd midden in de nacht klaarwakker. Dus we gingen er iets later uit dan gepland. We waren om 8:20 al bij het Visitor Center (opent om 8 uur) om de Full moon wandeling te boeken, maar helaas. Alle 70 plekken waren al binnen een kwartier weg. Meteen bij het Visitor Center de shuttle bus gepakt naar Sunsetpoint. Hier starten de Queens Garden trail en Navajo trail. We willen een combinatie hiervan lopen. We lopen hem zoals geadviseerd wordt met de klok mee en beginnen met de Queens Garden. Het eerste stuk gaat naar beneden de vallei in, je loopt tussen de hoodoo's en sparren. De Nederlanders die we bij de Grand Canyon tegenkwamen hadden al gezegd dat dit echt een fantastische wandeling is. En ze hebben gelijk. Je voelt je nietig tussen die rotsen en grote sparren.

Je ziet het pad van de Queens Garden liggen in de verte

Na ongeveer 3 kilometer kun je verder met de Navajo trail, dan is het nog 1,6 km naar het eindpunt. Je kunt kiezen of je via Wallstreet loopt of via Thors Hammer. We kozen voor de eerste. Wallstreet is een rotswand die uit hoge hoodoo's bestaat, ze toren ver boven je uit. Daarna is het echt klimmen geblazen, het word ook steeds minder groen. Het laatste stuk gaat via switchbacks, je loopt dan zigzaggend naar boven. Best pittig, we zijn regelmatig gestopt om onze kuiten rust te geven en weer op adem te komen. Je merkt wel dat je op ruim 2.000 meter hoogte zit. Alles kost wat meer moeite. Onderweg nog een paar keer gekletst met wat oudere Amerikaanse stellen, die net als wij erg verbaasd waren dat er serieus een stelletje de hele wandeling deed op teenslippers en zonder water. Ze hebben het blijkbaar gered, want ik heb ze onderweg niet op de grond zien liggen, maar slim is het niet. De luchtvochtigheid is maar 10% en de zon brand aardig. Het is hier iets koeler dan in Capitol Reef door de hoogte. Onderweg nog wat eekhoorns tegengekomen die rustig poseerden, ik denk dat ze vaak gevoerd zijn en daardoor minder schuw. Aan het eind van de trail was Thors Hammer toch te zien. We hebben er nog geen 2 uur over gedaan, er staat 2-3 uur voor. En toch hebben we voor ons gevoel het rustig aan gedaan.

Gezellig kletsen onderweg

Poseren!

Switchbacks

Terug leek het Cyriel een leuk idee om een stukje de Rim trail te volgen die langs een groot gedeelte van de berg loopt, richting Inspiration Point. En vandaar door te lopen maar Bryce Point en dan de shuttle bus terug. Nog even lekker een ontspannen stukje lopen. Maar deze Rim trail bleek niet zo makkelijk als die bij de Grand Canyon. Daar was die vlak, hier liepen we continu naar boven. Was geen strak plan om dit na een wandeling te doen. Ik heb net Inspiration Point gehaald, wat echt adembenemend was. Wow, wat een uitzicht. Het was de klim echt waard. Hier vandaan de shuttle bus naar de Generald Store genomen om nieuw hout in te slaan. Het goedkope hout uit Moab bleek een miskoop, het rookte alleen maar en vatte geen vlam. We kunnen best een fikkie stoken, maar dit was kansloos.

De top van Inspiration point in de verte

Terug bij de camper lekker roereitje gemaakt in onze bakt alles aan koekepan. Fantastisch ding, als je van schrobben houdt.

's Middags naar Ruby's Inn gereden net buiten het park. Hier heb je snel internet in de lobby, kunnen we wat meer foto's plaatsen. Bij het Visitor Center heb je ook internet, maar om een of andere reden werk het niet bij de Ipad, wel bij de Iphone, vreemd. Meteen hier de was gedaan en wat boodschappen. Ontzettend duur hier, 8 dollar voor een pak cornflakes gaat me toch echt te ver. Wassen en de droger was hier ook duurder dan in het park, maar we waren hier nou eenmaal. Er zit ook een mega souveniershop en je raadt het al, ook mega duur. Heb wel een country & western cd voor mijn paps gekocht, de 2e al, kan ik hem ook weer onder ogen komen.

We hebben nog diverse etenswaren in de vriezer: 1 pizza (de 2e was eerder gesneuveld) en een lasagne maar we hebben nog heerlijke Angus beef hamburgers liggen en superrrrr worsten. Het weer is momenteel perfect. 's Middags is het best heet en 's avonds koelt het redelijk af. De temperatuurverschillen hier kunnen oplopen tot zeker 29 graden. Ik (Cyriel) ga de barbeque maar weer eens uit de kast pakken met onze fantastische zelf ontvlammende briquetten (We hebben er nog een paar gebruikt om ons mislukte kampvuur van gisteravond wat aan te jagen maar zelfs dat mocht niet baten).

1. We worden een beetje jaloers op jullie, het lijkt ons inderdaad fantastisch. Schitterende foto's. Genieten jullie lekker verder en goede reis verder, groetjes Pa en Ma.